10 راه حل کوچک برای بهره وری بیشتر نیروی کار

حواس همه پرت است، شما چطور؟

تاريخ 1399/09/05 ساعت 12:10

حواس پرتی دشمن بهره وری نیروی کار است. به ویژه این روزها که مردم دورکار شده اند و توجه یک انسان هم کمتر از ماهی قرمز است.

تمرکز شما برای کار کم شده است؟ از تلاش مداوم برای مقابله با وقفه ها و حواس پرتی ها خسته شده اید؟ شما تنها نیستید، به ویژه امروز که بیشتر مردم در خانه ها، در کنار خانواده و فرزندان خود کار می کنند. بررسی موسسه جهانی مکنزی نشان می دهد 60 درصد از روزهای کاری ما صرف کارهای غیرمولد می شود، مثل جست وجوی اطلاعات یا ردیابی همکاران. ایمیل به تنهایی سهم 30 درصدی از هفته های کاری ما را به خود اختصاص داده است.

گلوریا مارک، استاد دانشگاه کالیفرنیا می گوید بین وقفه ها در فرایند کار کارکنان، 11 دقیقه فاصله وجود دارد و اینکه 25 دقیقه زمان لازم است تا هر فرد پس از این وقفه ها، به کاری که پیش از آن انجام می داده، بازگردد. حواس پرتی در محیط کار، دشمن بهره وری است.

امروز که همه گیری کرونا، کارکنان را خانه نشین کرده، مشخص نیست یک روز کاری چه زمانی به پایان می رسد و زندگی در خانه چه زمانی آغاز می شود؟ چالش حواس پرتی در شرایطی که محیط کار به خانه ها آمده عمیق تر شده است. غیر از این، میزان توجه انسان هم در حال کم شدن است. یک مطالعه نشان می دهد ازسال 2000 به بعد، میزان توجه انسان  از 12 ثانیه به 8.5 ثانیه رسیده که کمتر از میزان توجه یک ماهی قرمز است. ممکن است تصور کنید که ما می توانیم با ترکیب کارها به نتیجه بهتری برسیم اما مطالعات نشان می دهد، با انجام چندکار، بهره وری 40 درصد کاهش پیدا می کند. با این وجود نباید ناامید بود. چند گام کوچک وجود دارد که می تواند به تمرکز بیشتر ما کمک کند.

1.روز خود را با نگاه کردن به صفحه موبایل آغاز نکنید

به جای آن، یک دقیقه به خود زمان بدهید، نقس عمیق بکشید و اهداف روزانه را تنظیم کنید.

2.هر روز یک کار کوچکِ شادی آفرین انجام دهید

مراقبه، پیاده روی یا آماده کردن صبحانه می تواند شما را شاد کند. با ایجاد آغازی  شاد برای روز، تمرکز و بهره وری بیشتر پیدا می کنید.

3.وقت خود را تنظیم کنید

در تقویم خود برای انجام کارهای خاص یک وقت مشخص تنظیم کنید تا تمرکز را به حداکثر و حواس پرتی را به حداقل برسانید. این زمان بندی را به همکاران اعلام کنید تا کمتر در کار شما اخلال ایجاد کنند.

4.اعلان های غیرضروری را خاموش کنید

دریافت اعلان های استرس زا، سطح کورتیزول در خون را بالا می برد. این اعلان ها را خاموش کنید تا استرس شما کاهش پیدا کند. به مرزهایی که در جهان فناوری برای راحتی خود ایجاد کرده اید، پایبند بمانید.

5.برای مدیریت ایمیل ها در روز، یک زمان مشخص در نظر بگیرید

اختصاص زمان مشخص به بررسی ایمیل های دریافتی به شما کمک می کند تا هر چند دقیقه یک بار به ایمیل خود سر نزنید و حواس شما پرت نشود.

6.استراحت کوتاه، دست کم یک بار در روز

از میز کار خود فاصله بگیرید حتی برای چند دقیقه و کاری را انجام دهید که به شما انرژی بدهد. می بینید که پس از این با تمرکز بیشتری به کار باز می گردید.

7.حتی پنج دقیقه از وقت خود را به مراقبه اختصاص دهید

زمانی که ذهن خود را آرام کنید و درهای آن را به روی عوامل مخل تمرکز ببندید، با آمادگی بیشتر به سراغ کارها بازخواهد گشت.

8.جایی دور از میز کار ناهار بخورید

حتی اگر میز کار شما یک جای مشخص برای غذا خوردن دارد، از میز کار فاصله بگیرید و غذا بخورید. به جای سریع غذا خوردن در حین انجام کار، به خودتان وقت بدهید.

9.وقتی را به فاصله گرفتن از فناوری اختصاص بدهید

یک زمان مشخص را برای فاصله گرفتن از رسانه های اجتماعی، ایمیل و هر اشکال دیگری از فناوری در نظر بگیرید. این فاصله گرفتن به شما کمک می کند بیشتر به خودتان توجه کنید.

10.برای همراهی غیررسمی با همکاران برنامه ریزی کنید

برای وقت گذراندن با همکاران وقت بگذارید. درباره چیزهایی حرف بزنید که ربطی به کار ندارد. با افزایش سطح ارتباط، استرس شما کمتر می شود.


نظر بینندگان:
(غلامعلی نادری نژاد) :به نظر من کار بسیار خوبی است در مورد افراد که دراین روزهای کرونایی نمیدانند روز چگونه شب میشود وهمه در سرگردانی خرید مایحتاج و اضافه وزن بسر میبرن (1399/09/08 )

 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر