مسافران ایرانی اسیر پروازهای گران‌قیمت خارجی

جای خالی دیپلماسی بازگشت پروازهای خارجی به آسمان ایران

تاريخ 1399/06/30 ساعت 12:01

خطوط هوایی خارجی و برخی خطوط هواپیمایی داخلی از اسفندماه سال گذشته تاکنون، پول مردم را گرفته‌اند و پس نمی‌دهند.

یکی از کسب‌وکارهایی که در 7 ماه گذشته که کرونا به مرزهای ایران راه‌یافته زیان بسیار دیده و با چالش‌های جدی مواجه شده، صنعت هوایی و آژانس‌های هواپیمایی است. صنایعی که در ماه‌های گذشته با کاهش چشم‌گیر مسافر روبه‌رو شده و زمین‌گیر شده‌اند. دراین‌بین همچنین هزاران مسافری که از طریق آژانس‌های هواپیمایی بلیط خریداری کرده‌اند هم با ضرر و زیان بسیاری روبه‌رو شده‌اند؛ مسافرانی که به دلیل کنسل شدن پروازها و تورهای گردشگری و.. میلیاردها تومان از پول‌هایشان دست شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها باقی‌مانده است و این شرکت‌های اعلام می‌کنند که منابعی برای بازپرداخت پول دریافتی در ماه‌های قبل ندارند و در حال ورشکستگی هستند. این مشکلات در ماه‌های گذشته تا جایی ادامه‌دار شده است که به نوشته روزنامه همشهری حالا قضاییه اعلام کرده است به دنبال شکایت‌های متعدد مردم قصد دارد به‌صورت ویژه به این موضوع رسیدگی کند.  

خطوط هوایی خارجی و برخی خطوط هواپیمایی داخلی از اسفندماه سال گذشته تاکنون، پول مردم را گرفته‌اند ولی باوجود کنسل شدن پروازها آن ها را پس نمی‌دهند. نکته مهمی که دراین‌بین وجود دارد این است که تمامی شرکت‌های هواپیمایی خارجی به‌جز ایرلاین قطر، پروازهای خود را تا زمانی نامعلوم به ایران و از ایران به کشورهای دیگر لغو کرده‌اند و همین موضوع باعث شده است با تقاضای بسیار بالای برای خرید بلیط پرواز خارجی روبه‌رو باشیم، اتفاقی که به همراه افزایش قیمت دلار به گران شدن پروازهای خارجی منجر شده است تا جایی که پروازهای 3 تا 5 میلیون تومانی سال گذشته به ترکیه حالا به حدود 40 تا 50 میلیون تومان و در برخی از پیک‌ها پرمسافر در روزهای هفته به بیش از 60 میلیون تومان برسد.

به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین موضوعی که در شرایط کنونی سازمان هواپیمایی کشوری باید دنبال کند علاوه بر بازپرداخت پول مردم که در دست آژانس‌های هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی باقی‌مانده است پیگیری دیپامتیک موضوع بازگشت ایرلاین های خارجی به ایران و باز شدن مرزهای هوایی کشورها به روی پروازهای ایرلاین های ایرانی همچون ماهان، ایران ایر و... است. اتفاقی که می‌تواند علاوه بر کاهش شدید قیمت پروازهای خارجی و پایان دادن به مونوپولی است که هواپیمایی قطر در حال حاضر در دست گرفته و میلیاردها تومان سود کرده. دراین‌بین نکته قابل‌توجهی هم وجود دارد و آن کنسل کردن پروازهای شرکت‌های خارجی است؛ شرکت‌هایی مثل ترکیش ایرلاین که تاکنون بیش از دو بار اعلام کرده پروازها برقرار خواهد شد و زمان پرواز هم مشخص کرده و بلیط فروخته است ولی چند روز قبل از پرواز همه‌چیز را بدون بازپرداخت پول مردم کنسل کرده است.

آن‌چنان‌که توصیف شرایط کنونی متقاضیان پروازهای خارجی و وضعیت کنونی ایرلاین ها نشان می دهد، به خوبی می توان متوجه شد که اولویت اصلی سازمان هواپیمایی باید بازگشایی پروازهای خارجی و حضور مجدد ایرلاین های خارجی در آسمان ایران باشد؛ اتفاقی که تنها با دیپلماسی قوی سازمان هواپیمایی کشور رخ خواهد داد و می‌تواند سرگردانی کنونی مسافران ایرانی که قصد سفر به خارج از کشور دارند را پایان دهد و قیمت بلیط ها را هم به‌شدت کاهش داده و منطقی کند.   


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر